Onze missie is om leerlingen bewust te maken van de waarde én kwetsbaarheid van vrijheid. Door namenlijsten
uit 1941 te ontrafelen en levensverhalen terug te halen, ontdekken zij hoe snel ogenschijnlijk kleine
maatregelen tot uitsluiting leiden. Zo leren ze dat discriminatie geen verleden tijd is en dat vrijheid
actief bewaakt moet worden.
Zo ontdekken de leerlingen dat de Holocaust geen verre geschiedenis is. Ze begon dichtbij: in hun stad en in
het leven van leeftijdsgenoten. Door te laten zien hoe de Holocaust begon met ogenschijnlijk kleine
maatregelen van uitsluiting, leren de leerlingen hoe een groep buiten de samenleving werd geplaatst en haar
rechten verloor. Het project toont hoe snel waarden onder druk kunnen komen te staan. Het onderstreept het
gezamenlijke belang om onze vrijheid actief te bewaken door alert te blijven op uitsluiting en discriminatie
in het heden.
Cees Koole – docent geschiedenis op het Spinoza Lyceum Amsterdam, initiatiefnemer
Stichting De Terugkeer – (2014) doel: kennis levend houden over de geschiedenis van Joden in Nederland, met
name de Holocaust en naoorlogse periode. www.deterugkeer.nl
Tentoonstelling en educatief materiaal van:
Stichting De Terugkeer & Cees Koole (initiatief)
Tekst
Linda Maas
Advies & redactie
Esther Göbel · Dienke Hondius
Onderzoek
Cees Koole · Robbie Dubbelman · Roel Schoonveld
Coördinatie
Cees Koole
Grafisch ontwerp
Rianne Petter
Tentoonstellingsbouw
Wouter Nieuwendijk · Jair Straschnow
Website
Jannis van Dijken
Lesbrief
Albert Logtenberg · Cees Koole
Ruimtelijk ontwerp
Marit van der Meer / Levievandermeer
Mogelijk gemaakt met steun van